Comunicat del Banc dels Aliments en relació al canvi de model en els programes de garantia alimentària

26/01/2024

El Banc dels Aliments de Barcelona manifesta la seva preocupació davant el nou escenari provocat pel canvi en els programes d’ajuda alimentària impulsat pel Govern espanyol. Com a conseqüència de la implementació d’aquest nou model,
es calcula que unes 220.000 persones en situació de vulnerabilitat que venien rebent ajuda alimentària a Catalunya en quedaran excloses, com a conseqüència que la nova ajuda provinent del FSE+ es destini exclusivament a un col·lectiu molt concret de persones: les llars amb infants.

La inquietud no es deriva del canvi de model a targeta moneder. Lluís Fatjó-Vilas, president del Banc dels Aliments de Barcelona, destaca en aquest sentit que “els Bancs dels Aliments recolzen el canvi de model cap a targetes moneder, una eina molt més digna d’ajudar a les persones en situació de vulnerabilitat”, i que caldria gestionar simultàniament amb un seguiment per part dels serveis socials corresponents. En aquest sentit, tant les organitzacions socials com les institucions públiques, considerem que els nivells actuals de pobresa a la nostra societat són tan alts que “les targetes moneder han de coexistir amb altres eines d’ajuda a les persones en situació de vulnerabilitat”. “Seguim lluny de cobrir les necessitats bàsiques de les persones i la distribució d’aliments continua sent molt necessària”, ha destacat, Fatjó-Vilas.

D’altra banda, el Banc dels Aliments valora positivament que el departament de Drets Socials del Govern català hagi ampliat el pressupost de subvencions destinades a les entitats socials i als ens locals per garantir la distribució d’aliments i altres productes bàsics. També valorem molt positivament les declaracions del conseller Carles Campuzano, garantint que si és necessari ampliarà les subvencions per tal de no desatendre les ajudes que fins ara venien rebent les persones vulnerables, dins del programa d’ajuda de la UE (FEAD). En aquest sentit, el Banc dels Aliments estima que molt probablement serà necessari ampliar aquestes subvencions.

Finalment, cal destacar que, com no pot ser d’altra manera, el Banc dels Aliments continuarà treballant intensament al costat de les Administracions Públiques i de les entitats socials, per continuar atenent a les persones vulnerables del nostre entorn.

Barcelona, 26 de gener de 2024